انجام پروپوپزال پایان نامه

انجام پروپوپزال - نگارش پروپوزال

انجام پروپوپزال پایان نامه

انجام پروپوپزال - نگارش پروپوزال

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شهر خلاق

شهر خلاق

خلاقیت در معنای ساده آن، پروسه ی خلق یک اثر است که با آمیزش ایده ها و تفکرات نوآورانه و جذاب در رابطه ی با آن اثر رخ می نماید و نقطه ی التزام این و دیعه ی ذاتی، شناخت صحیح و سالم آن اثر است. حکایت مستمر توسعه همه جانبه ی جوامع شهری در بستر متنوع رفتارها، فرهنگ ها و خلقیات از یک طرف و رقابت فزاینده ی اقتصاد و تکنولوژی در شهرها زیر سایه ی ساختار کنونی جهان ما از طرف دیگر لزوم تمرکز اساسی بر ابتکارات و نوآوری ها را بیش از پیش عیان می سازد. لذا در تداوم توصیف خلاقیت، شهر خلاق، محمل ابتکارات و فن آوری، بهبود کیفیت اجتماعی، مطلوبیت محل زندگی، اقتصاد مطبوع، نسق های منعطف در جهت مدیریت شهر و رهبری خلاقانه می باشد (مهدوی، ۱۳۹۵).

مفهوم خلاقیت اساساً ریشه در ویژگی های انسانی دارد که جنبه های روان شناسانه و عصب شناسانه آن کاملاً در علوم مرتبط با آن به ویژه روان شناسی تعریف و تشریح شده است و در آنجا خلاقیت نوعی تفکر با صفت واگرایی است که در موقعیت های تازه و مبهم بروز می کند و پاسخ های غیر معمول را به وجود می آورد. با وجود این، واژه مذکور به طور خاص در سال های اخیر با مقوله نوآوری و رقابت اقتصادی پیوند خورده است تا آنجا که امروزه عملاً از خلاقیت به عنوان ویژگی کلیدی اقتصاد جوامع توسعه یافته نام برده می شود. ردپای پیدایش مفهوم خلاقیت در اقتصاد شهری را می توان در نظریه شهر خلاق و در آثار نظریه پردازانی مانند جین جیکوبز دنبال کرد. جیکوبز در کتاب شهرها و رفاه ملل: اصول زندگی اقتصادی، بر این نکته تأکید می کند که به منظور دستیابی به اقتصاد شهری خلاق، وجود افراد خلاق و گرو ه های مخاطره پذیر که مهارت لازم در نوآوری و توانایی در استفاده منعطف از تکنولوژی را دارند، همچنین ایجاد شبکه هایی در میان آنها بسیار مهم است و نکته ضروری این است که به محیط شهری نائل شویم که چنین افراد و مجموعه هایی را در خود جای دهد. از سوی دیگر یکی از عرصه های جدید و عمده بروز خلاقیت های اقتصادی را می توان در فرهنگ و اقتصاد فرهنگی دید. از این منظر فرهنگ محرکی است که سرمایه گذاران را به شهر جذب می کند و البته نقش فرهنگ به عنوان ایجادکننده تنوع در شهرها نیز قدرتمند است چرا که باعث منحصر به فرد شدن ویژگی های مکانی می شود (شبانی، ایزدی، 1393).

نظریه شهر خلاق و پیدایش سیاست گذاری های مداخله گر در بافت های شهری با چشم انداز این نظریه (البته در چارچوب کلان بازآفرینی فرهنگ مبنا) به دلیل توجه متناسب به ابعاد اجتماعی -اقتصادی از یکسو و ظرفیت های محلی از سوی دیگر، در میان سیاست گذاران و متخصصان شهری مورد استقبال گسترده ای واقع شده است. شهر و طبقه خلاق که پیدایش آنها نیز در قالب تغییر پارادایم ها و الگوهای توسعه شهری در دوران پسا صنعتی رخ داده، توجه زیادی را در جامعه دانشگاهی و متصدیان شهری در چند دهۀ اخیر به خود جلب کرده است؛ چرا که توانسته است چشم اندازها و راهبردهایی را برای ارتقای توسعه اقتصادی در شهرها ارائه دهد. این نظریه، فرصت هایی را برای پرداختن به مقوله اقتصاد فرهنگی در پاسخگویی به نیازهای بخش های خلاق شهر از سویی و مخاطبان این گونه محصولات (گردشگران) از سوی دیگر فراهم کرده است. در واقع این سرفصل، چشم انداز وسیع تری را پیش روی شهرها قرار داده که در آن تأ کید بر اهمیت فرهنگ به عنوان عامل توسعه، مستقل از دیگر عوامل کلاسیک توسعه شهری است. در این عاملِ جدیدِ توسعۀ شهر، ایده آن است که فعالیت ها با فرهنگ و خلاقیت مرتبط است و به همان میزان ترا کم فرصت های ارائه محصولات را برای شهرها به همراه دارد. (ایراندوست، غلامی زارچی، 1394).

اولین جایی که مفهوم شهر خلاق به طور مشخص در قالب یک سند نظریه ای ارائه شد در کار بیانچینی و لندری (1995) بود. تا آن زمان به خلاقیت در معنایی گسترده و عام توجه می شد، اما پس از این، خلاقیت در چارچوب این سؤال تعریف می گردید که فرهنگ به عنوان موتور توسعه اقتصادی شهر و « چطور نوآوری می تواند به شهرها در حل مشکلاتشان کمک کند. با ورود ایده و مطرح شدن جدی واژه صنایع فرهنگی در اقتصاد شهرهای » عاملی جهت ارائه تصویری نمادین از شهر در سازوکار جهانی اقتصاد بریتانیایی و بازآفرینی شهری متکی بر فرهنگ در اواخر دهۀ 1980 و اوایل 1990 واژه خلاقیت در بستر تأکید اتحادیه اروپا بر اجرای برنامه پایتخت فرهنگی اروپا، بار معنایی متکی بر فرهنگ و فعالی تهای مرتبط با برنامه مذکور را به خود گرفت و تا اواخر دهۀ 1990 میلادی، مفهوم آکادمیک شهر خلاق در اروپا با پتانسی لهای بازآفرینانه نگاه حاکم بر برنامه پایتخت فرهنگی اروپا مطابقت کامل داشت (شبانی، ایزدی، 1393).

 

انجام پایان نامه برنامه ریزی شهری

انجام پایان نامه طراحی شهری

 

  • بهنام پرویزی
  • ۰
  • ۰

فضاهای شهری مردم‌گرا و مردم گریز

تاکید بر ماشین و غلبه آن در زندگی مانع از برقراری روابط اجتماعی پویا در فضاهای عمومی شده و در محیط شهری، با سرعت و بسیار سطحی اتفاق می افتد. یان گل در این زمینه معتقد است: "در جامعه­ای که به واسطه­ی خانه­های شخصی، خودرو، رایانه، دفاتر و کانون های خرید چنین شتاب زده خصوصی سازی می شود. باورهای همگانی زندگی در حال ناپدید شدن هستند. از این رو کمک به دعوت کننده شدن شهر، به گونه ای که بتوانیم با همشهری هایمان چهره به چهره دیدار کنیم و به طور مستقیم از راه حواسمان به تجربه اندوزی بپردازیم. هر روز اهمیت بیشتری می­یابد. عرصه­های عمومی امروزه غالبا به نیاز انسان به عنوان یک موجود اجتماعی به درستی پاسخگو نبوده و به دلایل بسیار زیادی مردم تنها عابرین این فضاها هستند به بیان دیگر این فضا مردم را به فرار تشویق می کند و مکث، تعامل، اجتماعی، دیدن و دیده شدن در این گونه فضاها به درستی اتفاق نمی افتد که نتایج آن ازدحام بسیار زیاد مردم خصوصا جوانان در خیابان های تجاری بصورت عابرانی بدون هدف، روی آوردن به ساختمان­های عمومی، تجاری و فرهنگی و گریز از فضاهای شهری، افزایش استفاده از فضای مجازی در الکتریک و ... می­باشد. ناراحتی­ها و بیمار­ های روانی، افسردگی، استرس، تشویش و عدم وجود آرامش در شهرهای امروز بسیار دیده می شود، که یکی از دلایل مهم آن بی توجهی به انسان استفاده کننده از فضا و نیازهای اوست. این مسئله توجه بسیاری را به خود جلب کرده است که فضاهای شهری از مردم تهی شده و از حضور فرار می­کنند. ادروادهال این مطلب را تحت عنوان "مردم گریزی فضا" بیان می­کند. فضاهای خلوت، ترس و عدم امنیت را القا می کند و بدین ترتیب چرخ­های معیوب شکل می گیرد که نتیجه آن مضرات بسیار روان شناختی اجتماعی، اقتصادی و ... را به دنبال خواهد داشت.

طراحی شهری به عنوان دانشی که با فضاهای شهری در رابطه است، به دنبال ارتقاء کیفیت هایی در این فضاها است، می­تواند مردم را به حضور ترغیب نموده و بستری برای فعالیت های جاری و بالقوه آنان گردد هدایت درست سرمایه و توجه به ابعاد رویه ای و ماهوی طراحی شهری می تواند در تحقق فضایی برای مردم نقش مهمی را ایفا نماید. فضای شهری که مردم بیشتر آن را برای فعالیت­های اختیاری خود انتخاب می کند و به عنوان شهروند، عضو یک محله در آن حضور می یابند. با وجود آنکه تحقیق حاضر به ارائه اصولی برای مردم گرا کردن فضای شهری می پردازد اما این اصول در هر شهر با توجه به فرهنگ و نیاز مردم می بایست مناسب سازی گردد. بطور کلی می­توان با بررسی رفتار در این فضاهای الگوهای رفتاری، نیازها و مشکلات را شناخت و بر اساس آن تمهیدات لازم برای مردم گرا کردن فضا را در نظر گرفت تا تحقق­پذیری طرح افزایش یابد (احمدی، گلکار؛ 1387).

سفارس پایان نامه

  • بهنام پرویزی
  • ۰
  • ۰

انواع فضاهای عمومی شهری

خیابان­ها، مهمترین فضاهای همگانی هسته مرکزی شهر هستند که فضای بین بر ساختمان ها در دو سوی معبر، شامل پیاده­روها را در نظر می­گیرند و به دلیل در معرض دید بودنشان، خیابان­ها می­توانند نقش مهمی را در ایجاد تصویری منسجم، واحد و مثبت از شهر ایفا کنند. دیگر انواع فضاهای همگانی مانند پارک­ها، میدانچه­ها، گذرگاه­های سرپوشیده­ی تجاری (بازارچه­ها)، نگارخانه­ها نیز می­تواند به تثبیت و تحکیم شخصیت مرکز شهر به عنوان یک مکان کمک کنند. (مرشدی، مدیری، 1392 به نقل از پامیر، 1389).

میادین خیابان، یک فضای باز عمومی کوچک اندازه در مجاورت پیاده رو و چسبیده به خیابان است که یا به دلیل عریض شدن پیاده رو و یا به دلیل امتداد آن در زیر یک گذرگاه طاقدار ایجاد می شود. این فضا معمولاً برای نشستن در یک بازه ی زمانی کوتاه جهت انتظار یا تماشا استفاده می شود. مردها بیشتر از زن ها از این فضا استفاده می کنند.

فضای مشترک نیز قسمتی از ساختمان های با تراکم بالا و جدید هستند. کارکرد اصلی آنها ایجاد جذابیت برای ساختمان­های تابعه است. معمولاً مالکیت خصوصی دارند اما دسترسی برای عموم آزاد است. در بعضی موارد این فضاها بعد از زمان اداری بسته می­شوند.

پناهگاه شهری نیز نوعی میدان است که در آن بیشتر به گیاهکاری پرداخته شده و مانند پارک یا باغ بوده و اندکی از خیابان جدا است. مکان و طراحی خاص این فضا، آن را از سر و صدا و فعالیت های شهری دور کرده است. این فضا معمولاً برای صرف ناهار، مطالعه و فعالیت های اجتماعی، مورد استفاده است و تنها فضایی است که زنان را بیشتر از مردان و یا حداقل به اندازه مردان به خود جذب می­کند. فضاهای عمومی بزرگ بسیار به تصورات ما از میادین قدیمی نزدیک است. وقتی این فضا در میان کاربری­های دیگر از جمله محل کار، خرده فروشی، انبار و حمل و نقل عمومی قرار می گیرد، افراد بیشتری و متنوع تری را نسبت به سایر گونه های میدان از فاصله های دورتر به خود جذب می کند. این فضا آنقدر بزرگ و انعطاف پذیر است تا برای هرگونه فعالیت نظیر افرادی که برای ناهار به آنجا می آیند، کافه های دائر در فضای باز، عابرانی که صرفاً از آنجا عبور می کنند، کنسرت­های گاه به گاه، نمایش­های هنری، نمایشگاه­ها و مسابقات، فضا وجود داشته باشد. این فضاها معمولاً متعلق به عموم هستند و از آنها با نام "قلب شهر" نام برده می­شود (همان).

انجام پایان نامه

  • بهنام پرویزی
  • ۰
  • ۰

فضاهای عمومی شهری

فضاهای عمومی شهری به عنوان ضرورت سرمایه ای اجتماعی برای تقویت یکپارچگی و هم چنین ایجاد بستر مکانی کارکردهای اجتماعی موجب تسهیل روابط و پالایش ساخت اجتماعی می‌شوند. ساز و کارهایی از جمله افزایش سطح مشارکت تقویت تعاملات اجتماعی و توسعه همه جانبه باعث بسط احساس امنیت و ارتقاء حس هویت و تعلق اجتماعی در جامعه می شود عوامل اجتماعی مانند پیوندهای اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، همبستگی و .. بر ارتقاء حس هویت و تعلق اجتماعی موثرند تاثیر مشارکت اجتماعی بر ارتقاء حس هویت و تعلق اجتماعی نیز اجتناب ناپذیر است (صالحی وانانی، ۱۳۹۴). عدم برنامه­ریزی مناسب در این زمینه منجر به ایجاد فضاهای شلوغ و پر غوغای شهری است، که همه ی شهروندان را به انزوا کشانده، موجبات عدم تعاملات اجتماعی را فراهم آورده و در مجموع منجر به کاهش کیفیت زندگی در شهرها شده است. شهروندان منبع حیاتی شهرها به شمار می آیند و خلاقیت کسانی که در یک شهر زندگی می کنند و یا امور آن را بدست دارند، متضمن موفقیت آن شهر در دنیای آینده است. این رویکرد می تواند به فراخور ظهور گرایش های جدید در طراحی و برنامه ریزی شهری مورد توجه قرار گیرد. فضاهای باز عمومی در شهر یکی از مهم ترین عناصر شهری است به طوریکه بیشتر این فضاها بیان کننده‌ی احراز هویت شهر و اساساً شهر با آن تعریف می گردد. فضای شهری به طور عام و فضاهای باز عمومی به شکل خاص محیطی مناسب برای بروز خلاقیت شهروندان می باشد (بختیاری و همکاران؛۱۳۹۳). از این رو، اهمیت نقش فضاهای عمومی در تداوم هویت در محلات شهری در برنامه ها و طرح های اجرایی است. چنانچه فضاهای عمومی امروزه بیشتر به مثابه معبری برای عبور و نه برای مکث درنظر گرفته می شود ادامه این روند نه تنها باعث انقطاع از سیرگذشته تاریخی محله می گردد بلکه پیامد آن بی هویتی سازمان فضایی شهرها را در پی خواهد داشت (سجادزاده و بشیری مشتاق، ۱۳۹۳).

کریستوفر الکساندر با طرح موضوع 7 مرحله یا قاعده رشد (رشد تدریجی، رشد کل های بزرگ تر، آینده نگری، فضاهای شهری

مثبت، تعیین طرح ابنیه بزرگ، انعکاس جوانب ساختمانی در نمای ابنیه، شکل گیری مراکز اصلی و فرعی) به ابعاد کالبدی و رشد تدریجی و نظم غیرهندسی فضاهای شهری اشاره می نماید. محور اصلی در مطالعات کلیف ماتین و همکارانش طراحی شهری است. ماتین طراحی شهری را "مطالعه طرح عرصه عمومی شهر که خیابان ها، بلوارها، میدان ها، پارک های شهر را به همراه نماهای ساختمان هایی که آن فضاها را تعریف می‌نمایند (کاشانی‌جو؛ 1389: 98).

انجام پایان نامه برنامه ریزی شهری

انجام پایان نامه شهرسازی

 

 

  • بهنام پرویزی
  • ۰
  • ۰

روانشناسی محیط و فضاهای شهری

کیفیت، چگونگی یک چیز یا پدیده اسـت که تأثیر عاطفی و عقلانی خاص‌ بر‌ انسان‌ می گذارد. برای نمونه سکون و دلبازی در یک‌ میدان‌. تناسبات، رنگ، میزان محصوریت در یک میدان در یک نگاه کل گرایانه ویژگی ها و کیفیت های کلی را بـیان‌ مـی‌ کند‌ و با نگاه جزء نگرانه تک تک کیفیت ها را مورد‌ توجه قرار می دهد. مثلاً محصوریت یک فضا جزیی از کیفیت فضاست که خود حاصل تناسب بین ارتفاع‌ بدنه‌ و عرض‌ مـحوطه مـی باشد.

  • تاثیر رفتار بر کیفیت فضا: از طریق رواج‌ دادن‌ بعضی رفتارها و یا کاستن از بعضی رفتارهای دیگر در فضا می توان احساس خاصی را در‌ افراد‌ ایجاد‌ نمود به طوری که کیفیت ویـژه ای را از فـضا استنباط نمایند‌. مثلاً‌ فرد‌ فضایی را که انواع رفتارها با ترکم زیاد در آن رخ می­دهد زنده‌ احساس‌ می‌­کند و به آن کیفیت سرزندگی را می­دهد اما به فضایی که تنها مردم‌ بـه‌ صـورت پراکـنده بر روی نیمکت ها نشسته­انـد چـنین کـیفیتی نسبت داده نمی‌­شود‌ یا‌ آنکه مردم در فضاهایی که رفتارهای خلاف در آنها کمتر اتفاق می­افتد احساس‌ امنیت‌ می­کنند و فضا را امـن می­خـوانند.

ادموند بیکن بر این اعتقاد است‌ که‌ سـاختن‌ شـهر یکی از بزرگترین دستاوردهای بشری است که شکل آن همواره شاخص شناخت بی رحم‌ درجه‌ تمدن بشر بوده و خواهد بود. او مـجموعه تـصمیمات مـردم ساکن آن شهر‌ را‌ تعیین‌ کننده شکل آن می داند و به نظر او در شـرایط خاص، حاصل تاثیر این تصمیمات‌ در‌ یکدیگر‌ قدرتی است چنان روشن و شکیل که به زاده شدن شهری اصیل می‌ انـجامد‌. بـیکن در بـخشی از کتاب «طراحی شهرها» به عنوان «شهر حاصل عملی ارادی» بر این تـصور‌ کـه‌ شهرها یک جور حادثه عظیم اند که خارج از اختیار و اراده انسان‌ رخ‌ داده و صرفاً از قانونی تغییر ناپذیر تـبعیت‌ مـی‌ کـنند‌، خط بطلال کشید. به همین قیاس می‌ توان‌ گفت که منظر شـهری نـیز بـعنوان یک شاخص و نماد درجه و کیفیت تمدن و روحیات‌ جمعی‌ هر ملت و قومی، حاصل تصمیمات‌ و تـصورات‌ مـردم آنـ‌ شهر‌ است‌ و منظر شهری حاصل عمل ارادی و نه‌ محصول‌ اتفاقی یا خارج از حیطه قوانین و قـواعد انـسان فهم است. با وجود‌ اینکه‌ امروزه دیگر بر تصور «خارج از‌ اراده انسانی بودن شـهر‌» پافـشاری‌ نـمی شود و تقریباً همگان با‌ نظر‌ بیکن هم عقیده اند اما هنوز تصور دیگری بـا قـوت و قدرت پابرجاست و آن‌ تحلیل‌ و تفسیر شهر و منظر شهری بدون‌ توجه‌ به‌ انسان هـم بـه‌ عـنوان‌ سازنده آن و هم به‌ عنوان‌ ادراک کننده آن است. (ارتباط شخصی، 20 آذر1393)

براساس تقسیم بندی ادواردتی هال‌ در‌ کتاب بـعد پنـهان، حواس انسان در‌ دوگروه‌ قرار می‌ گیرد‌ که‌ به طور اجمال می‌ تـوان بـصورت زیـر آنرا طبقه بندی نمود:

  1. گیرنده های فاصله :که در ارتباط با درک‌ اشیاء‌ دور می باشند. چشم ها ،گـوش ها ، بـینی‌.
  2. گیرنده‌ های‌ بلا‌ فاصله‌: که در ارتباط‌ درک‌ جهان های نزدیک- جهان لامـسه بـه کار می رود ، تا ثیراتی که ما از طریق پوست‌ ، غشای‌ خارجی‌ اعضا و ماهیچه ها دریافت می کـنیم.

مـشخصه‌ بارز‌ روند‌ تکاملی‌ انسان‌ ،توسعه‌ ونمو (گیرنده های فاصله ) یعنی بینایی وشـنوایی بـوده است بدین ترتیب بشر توانایی آنرا یـافته تـا درهـنرهایی که این دو حس را بکار می گیرند بـه قـدری‌ ترقی بکند که باعث تحریم واقعی سایر فنون وهنرها شود.

ما وابستگی شـدیدی بـه قوه بینایی خود داریم. در اغلب مـوارد آن چیزی را مـی بـینیم کـه فکر می کنیم‌ باید‌ ببینیم. بـعنوان مـثال یک شی ممکن است از شی دیگری، تنها بدلیل جایگیری آن در صفحه و زمینه بـزرگتر دیـده شود بدون آنکه فرقی با آن داشـته باشد. همچنین ما‌ تنها‌ در هـر زمان یک تصویر را می تـوانیم بـبینیم بنابراین ممکن است بخشهایی از یک تصویر را که وجود ندارند با توجه به‌ تـصویری‌ کـه در ذهن خود ساخته‌ ایم‌ ببینیم.

 

پایان نامه شهرسازی

پروپوزال شهرسازی

پایان نامه طراحی شهری

 

  • بهنام پرویزی
  • ۰
  • ۰

فضای شهری

فضای شهری

در واقع، فضاهای شهری عرصه ای برای ظهور فعالیت ها و تعاملات اجتماعی می باشند. حضور انسان در فضای شهری مستلزم بستری مناسب جهت پاسخگویی به نیاز های اوست. در این راستا شناخت انسان و ویژگی های محیط زندگی او و چگونگی برقراری رابطه میان این دو عامل اهمیت دارد. رفتارها با گذر زمان و با توجه به ارزش های حاکم بر جامعه تغییر پذیرند. طراحان با شناخت نیازها، احساس، ادراک مردم نسبت به محیط پیرامون با ایجاد شرایط مناسب موجب حضور افراد در فضاهای شهری خواهند شد (رفیعی، ۱۳۹۴). محیط و رفتار آنقدر به یکدیگر وابسته اند که نمی توان آنها را از هم تفکیک کرد. چراکه نه تنها محیط بر رفتار انسانی تاثیرگذار است، همچنین نمی توان رفتار را مستقل از رابطه درونی آن با محیط درک و تعریف کرد. از این رو به نظر می رسد درک رفتار انسانی در محیط کالبدی زندگی از جمله در شهرهای معاصر که مورد توجه معماران، شهرسازان و برنامه ریزان شهری است باید بر پایه توجه به فرآیند ادراکی آن توسط انسان امروز انجام گیرد؛ زیرا در این صورت می تواند در پاسخ به نیازهای انسان معاصر در گام نخست موجب ارتقاء بهداشت روان جامعه گردد و در گام های بعدی به پیوند به حیطه معنا بیانجامد و اسباب خود شکوفایی فردی را فراهم آورد  (فولادی تالاری، ۱۳۹۴). با توجه به اینکه شهرها تجلیگاه ارتباطات انسان ها هستند؛ حضور مثبت افراد در فضاهای شهری، سطح تعاملات مثبت اجتماعی را بالا برده و سبب ارتقاء کیفیت زندگی می گردد. البته این حضور در فضا، ارتباط مستقیم با مطلوبیت فضا دارد و فضاهای مطلوب تمایل به حضور افرادرا افزایش می دهد (حیدری شورشجانیو همکاران؛ ۱۳۹۵). در آستانه هزاره سوم فضاهای عمومی شهری به عنوان مکان سوم که نقش اساسی در برقراری تعاملات اجتماعی ایفا می نماید مورد توجه جدی قرار گرفته و به کانون تمرکز دانش حرفه طراحی شهری بدل گردیده اند. در این میان، صاحبنظران گوناگون با رویکرد های متفاوتی این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده اند (رش شیلان آباد و دینار، ۱۳۹۴). همان گونه که خانه بایستی صفات و مزایایی داشته باشد تا سکونت و زندگی را مطلوب و آسایش بخش سازد، شهر نیز نیازمند کیفیت ها و ویژگی هایی برای تأمین آسایش و راحتی است تا برای سکونت در زندگی شهری مناسب شود. قلمروی عمومی، حیطه و فضاهای شهری است که برای عموم مردم ایجاد و بهره گیری در فعالیت های جمعی برای آن پیش بینی می گردد. برای دستیابی به آسایش و راحتی، لازم است تا انسان ها از محیط های خصوصی و انزواگرایی به محیط های جمعی و پرنشاط و فضاهای باز عمومی شهری دعوت شوند. فضاهای باز عمومی شهری باید به گونه‌ای طراحی شوند که مردم بتوانند از آنها به طور مؤثر، سودمند، ایمن و با رضایت‌مندی بسیار استفاده نمایند و برای رسیدن به چنین حسی برای تمام اقشار مختلف جامعه، شایسته است ارتباط مؤثر بین فضاها و کاربری های مختلف را با حالات افراد مورد سنجش قرار داد. مسلماً چنین شهری می تواند آسودگی خاطر و آرامش را برای ساکنین خود فراهم آورد. برای نیل به چنین هدفی، می بایست کیفیت های محیط شهری را در فضاهای باز عمومی شهری افزایش داد تا بتوان سرزندگی و حیات شهری ایجاد کرد (سوزنی و معینی فر، ۱۳۹۴). متاسفانه امروزه با وجود رشد روز افزون بافت‌های جدید شهری به دلیل بی توجهی های صورت گرفته به این موضوع، فقدان مطلوبیت فضایی به منظور این حضور کاملاً مشهود است. حضور مردم در فضاهای شهری و ایجاد فرصت های ملاقات بین آنها، یکی از مهمترین عوامل سازنده کیفیت فضاهای شهری است که بر پایه نیازهای اجتماعی انسان قرار دارد.

انجام پایان نامه شهرسازی

انجام پایان نامه

  • بهنام پرویزی
  • ۰
  • ۰

فضاهای شهری

فضاهای شهری

فضای شهری، مصنوعی است سازمان یافته، آهسته و واجد نظم که به صورت بستری برای فعالیت­ها و رفتارهای انسانی عمل می نماید. انسان جزئی از فضاست و با ارزش­ها و هنجارهای خود فضا معنی می بخشد الگو ها روابط اجتماعی ثابت نیستند و یک فضا با جایگزین شدن روابط اجتماعی خاص ، چهره متفاوتی بخود می گیرد . کاربرد عمومی فضاهای شهر ایجاد آرامش ،،سرگرمی و محلی برای گردش ، فراهم آوردن ارتباط و زمینه معاشرت و امکان تردد می باشد و از آنجایی که در عین حال هیچ تک عملکرد خاص به آن مرتبط نبت ، استعداد پذیرش تمام این کاربرد می ها را با هم به صورت گزینشی دارند (پارسی، ۱۳۸۱: ۵۶). به این ترتیب گزینه های متفاوتی برای انتخاب در اختیار فرد قرار داده به او اجازه می دهند در راستای تمایل خویش با تحمل حداقل فشارهای اجتماعی و اقتصادی گام بردارد (لینج؛ 1972: 108).

انجام پایان نامه برنامه ریزی شهری

لذا وجود این فضاها برای پیش­گیری از در ماندگی، افسردگی ، گوشه گیری و خشونت بسیار مؤثر و حتی ضروری است وان گهی این فضاها می تواند واقعیتی برای رشد خلاقیت به وجود آورد و محیطی تفریحی و سازنده در یک مجموعه شهری باشند تا زمینهای را فراهم سازند که هر انسانی برای درک موقعیت خود به آن نیاز دارد چرا که در انسان از خودش در محیط پیرامونش بط می دهند در این فضاها فرد از طریق درگیر شدن در کنش­های حساب نشده ، با خود در دنیای اطرافش ارتباط مستقیم تری برقرار می­کند (لینچ، ۱۰۹ : ۱۹۷۲ ). طراحی احجام نیز می­بایست برای ساختار بخشیدن به فضاهای شهری در نظر گرفته شود تا ساختمان و فضا بطور مؤثری هم زیستی داشته باشند. فضای شهری به عنوان گره هی از جوامع انسانی و تجمعی از مردم و اشیا عادی از عناصر و اجزاء مختلفی تشکیل شده است به واقع افضا رابطه میان عناصر به وجود آورنده اش می­باشد. پس برای تشخیص یک فضای شهری علاوه بر وجود عناصر تشکیل دهنده، باید رابطه میان آنها نیز برای فرد ناظر قابل ادراک باشد و فرد بتواند از رابطه وجود ، ساختاری در ذهن خود ایجاد نماید. بدین ترتیب فضای شهری هدفمند بوده و بشر رویدادهای تعریف شده خواهد گردید (علیپور کرم آباد، حبیب؛ 1392 به نقل از پاکزاد، ۱۳۸۵: ۸۱). فضای شـهری، چـیزی نـیست جـز فـضای زنـدگی روزمره شهروندان که هر روز به صورت آگاهانه یا نا فضای شهری به مفهوم صحنه ای‌ : آگاهانه‌ در طول راه، از منزل‌ تا‌ محل کار ادراک می شود (پاکزاد،32:1376). فضای شهری به مـفهوم صحنه­ای است که فعالیت های عمومی زندگی شهری در آن ها‌ به‌ وقوع می پیوندند. خیابان‌ ها‌، میادین و پارک­های یک شهر فعالیت­های انسانی را شکل می­دهند. این فضاهای پویا در مقابل فـضاهای ثـابت و بی تحرک محل کار و سکونت، اجزای اصلی و حیاتی یک شهر را‌ تشکیل‌ داده، شبکه­های حرکت، مراکز ارتباطی و فضاهای عمومی بازی و تفریح را در شهر تأمین می­کنند (بحرینی :1373).

انجام پایان نامه شهرسازی 

انجام پایان نامه طراحی شهری

 

  • بهنام پرویزی
  • ۰
  • ۰

مفهوم فضا در معماری

سابقه حضور واژه فضای معماری در حالت کلی آن به زمان جنگ جهانی اول در اروپا می رسد که از آن معمولا برای توصیف کمی یک مکان بهره می گرفتند. مانند فضای بزرگ، فضای کوچک، فضای حجیم و ..... .در آن زمان واژه حجم و توده کاربردی رایج تر داشته است. حجم دارای تعریفی هندسی بوده است که از حرکت سطح در طول یک محور بدست می آید. کاربرد دیگر حجم شکل بنا از بیرون در حالت سه بعدی آن بوده است و توده؛ جنس حجم و تاثیرات بصری آن را مشخص می کرد. واژه های توده کوچک، بزرگ، حجیم و یا دوره سبک، شفاف، سخت و صاف، برخی از کاربردهای این واژه را نشان می دهد (معماریان، 240:1390). پس دیده می شود معماران برای تعریف جسم خود یعنی بنا از عناصر بصری بهره می گیرند. خط، سطح، بافت، حجم و رنگ در تعریف این جسم کمک نموده و در اینجا رابطه ای تنگاتنگ بین دنیای بصری و دنیای معماری به وجود می آید. واژه حجم بیش از آنکه مخاطب را به دنیای معماری نزدیک نماید او را به دنیا ی هندسی و اشکال پیوند می دهد. تنها هنگامی که مخاطب به عنوان انسان وارد این دنیا می شود، حجم بنا با فضای بیرونی آن یکی شده است. پس برای بنا دو وجه قائل می شوند: وجه درونی و وجه بیرونی.

وجه درونی فضای داخلی نامیده می شد و آنچه از بیرون دیده می شود فضای بیرونی نام می گرفته است. گوارونی: فضای بیرونی را معادل حجم می داند. حجم با سطوح، لبه ها و ترکیب دیگر احجام تعریف می شود. و این عناصر هستند که آنرا به یک شیء معماری مبدل می سازد (سجادزاده و ارفع نژاد، ۱۳۹۴).

انسان اگر داخل یک فضا به مقیاس اتاق قرارگیرد؛ به آن فضا معماری و اگر در یک میدان شهری قرار گیرد؛ به آن فضای شهری گفته می شود و عامل زمان باعث پدید آوردن تجربیات گوناگون و حسهای متفاوت در یک فضا می شوند. نمودار چهار تایی یاد شده ابزاری برای نگاه به معماری از دیدگاه فضایی بوده و محققینی چون زوی و گیدئون و شولتز ؛ به اشکال ذیل از آن بهره جسته اند. زوی: انسان را یک موجود با حرکت پیمایشی در فضا می بیند، فضا تنها با حرکت او تعریف می شود. تاریخ معماری نیز میدانی برای اثبات نظریه حرکت در فضاست. گیدئون: انسان را حرکت کننده در فضا می بیند. اما مانند زوی تاکید بر حذف اهرام ثلاثه یا پارتنون از حوزه معماری ندارد و آنها را بخشی از تاریخ تصور فضایی می بیند. تاریخ برای او اهمیت اساسی دارد و معتقد است هر آنچه بدست می آورد از تاریخ است.

 

سفارش پایان نامه

انجام پایان نامه

  • بهنام پرویزی
  • ۰
  • ۰

فضا

فضا

در فرهنگ معین (فضا) چنین معنا شده است: مکان وسیع، زمین فراخ، ساحت، مکانی که کره زمین در منظومه شمسی اشغال می کند. در هر تعریف واژه مکان به کار رفته و این نشان می دهد که فضا دارای مکان است، یا همان مکانی است که میتوان به درون آن رفت (سجاد‌زاده، ارفع نژاد به نقل از معین؛ 1394: 3).

به نظر می رسد نزدیک‌ترین تعریف این باشد که فضا را خلا ئی در نظر بگیریم که میتواند شیئی را در خود جا دهد و یا از چیزی آکنده شود. فضا چیزی نیست که تعریف دقیق و مشخصی داشته باشد. ولی با این حال قابل اندازهگیری است؛ چنانکه می گوییم: (هنوز فضای کافی موجود است). این اظهار نظرها با نظریه اولین متفکر اروپایی باستان ارسطو، که در نوشته هایش نیز به تفصیل در مورد فضا بحث کرده مطابقت دارد. جیور دانو برونو در قرن شانزدهم نظریهای در مقابل نظریه ارسطو عنوان کرد؛ او با استناد به نظریه کپرنیک بی نهایت را پایه اصلی فلسفه اش قرار داد. به عقیده او فضا از طریق آنچه در آن قراردارد درک می شود و به فضای پیرامون یا فضای ما بین تبدیل می گردد. فضا مجموعه ای است از روابط میان اشیاء و آنگونه که ارسط بیان داشته حتما" نمی‌بایست که از همه سمت محصور باشد و بدینسان اجباری نیست که همواره نهایتی داشته باشد (سجاد‌زاده، ارفع نژاد؛ 1394: 3).

مفهوم فضا یکی از مفاهیم بنیادی در معماری است. درباره این مفهوم معماران و اندیشمندان جهان معماری از دیر باز برداشت‌های گوناگونی ارائه کرده اند. معماری هنری است که بیانش از طریق فضا است. پس جنبه صوری و عینی معماری، صفت‌های ویژه فضا است. عملکرد؛ تاثیر فضا بر انسان است. این جنبه (عملکرد) ذهنی بوده و به انسان تعلق دارد. برونو زوی معماری را هنر ساختن فضا معرفی می کند (معظمی؛ 1390).

 

 فضا‌ از دریچه­ی نگاه انسان شناختی

از دریچه‌ ی نگاه‌ انسان‌ شناختی‌، درک‌ از‌ فضا خود را در سازمان یـافتگی هـای متفاوت آن متبلور می سازد که بـنابر هـر فرهنگ و حـتی هـر خـرده فرهنگ می تواند بـه درجات مختلف، متفاوت باشد‌. پرسش اساسی در دیدگاه انسان شناسی نسبت به فضا درک سازوکارهایی است کـه در هـر فضای مشخص به کار گرفته شـده انـد تـا بـه گـروهی از انسان ها امـکان زیـستن‌ و تداوم‌ این زیست را در آن محیط عرضه کنند. انسان ها در فضا زندگی می کنند. یعنی رابطه ای پیوسته از کـنش هـا ی مـتقابل باهم دارند (فکوهی،263:1383).

انجام پایان نامه

سفارش پایان نامه

  • بهنام پرویزی
  • ۰
  • ۰

سفارش رساله

سفارش رساله

انجام پایان نامه ارشد و انجام پایان نامه دکتری برای بسیاری از دانشجویان یک دغدغه اصلی در دوران تحصیلات تکمیلی به شمار می آید، بسیاری از دانشجویان در مسیر انجام پایان نامه خود نیاز به همراهی و مشاوره متخصصین این حوزه پیدا می کنند.

این مشاره شامل مراحل مختلفی می باشد از قبیل:
  • انتخاب موضوع
  •  نگارش پروپوزال
  • فصل اول پایان نامه
  • فصل دوم پایان نامه
  • فصل سوم پایان نامه
  • تحلیل آماری پایان نامه
  • نتایج پایان نامه و غیره
  • بهنام پرویزی